Reittiselostus: Kuopio, Kuusamo, Ivalo, Kaamanen, Karigasniemi, Lakselv, Russenes, Alta, Storslett, Skibotn, Kilpisjärvi, Kolari, Kuopio. (Noin 3000 km)

13.8 KE

Lähdimme kotoa klo 10, matkalla joimme kahvit tienvarsilepopaikassa, Sonkajärvellä kävimme syömässä hyvähkön lounaan. Matkalla tilataideteos Hiljainen kansa:

Kuusamossa vuokrasimme yöksi mökin Viipuksen leirintäalueeltä. Illan satoi, joten vietimme sisällä aikaa lukien.

14.8 TO Matkalla oli Karhunpesäkivi, jota pääsimme sateen lomassa katsomaan: suuri kivi, joka on sisältä ontto. Kävin sisällä seisomassa. Ivalossa söimme pitsat Anjan pitseriassa. Inarin läpi ajoimme vauhdilla, järvellä kalastuskilpailut ja mökit täynnä. Yövyimme vasta Kaamasen leirintäalueen mökissä. Satoi melkein koko päivän. Tässä joenvarsimökkimme.  1858011.jpg

15.8 PE Ajoimme Karigasniemen kautta Norjaan. Lampaita siellä täällä, kuvasimme muutaman.  1858013.jpg

Hieno tie Russenesiin, josta vuokrasimme mökin. Kallis, rumalla paikalla, huonokuntoinen, heikosti varusteltu ja saastainen. Laitoimme huoneessa ruokaa, kävimme kävelemässä lähitunturilla. Satoi.

16.8 LA Altaan, jossa kävelimme minnekään löytämättä. Kuva ennen Altaa pysäköintipaikalta jossa joimme kahvit, Alta häämöttää vuonon perukassa.  Laskuveden aika.1858016.jpg Siitä Storslett´iin, jossa hyvä siisti hyvinvarustettu mökki erittäin komealla paikalla, samaan hintaan minkä maksoi edellinen mörskä. Huoneessa ruoka, illalla ajoimme Storslett´in keskustaan ja kävelimme ympäriinsä.

17.8 SU   Loppumatkalla Norjan puolella jylyt maisemat ja kolme tunnelia, pisin 3,5 km.  1858018.jpg

Skibotnissa kävely, sitten Suomeen. Saananmajalla hyvä mökki. Kävimme syömässä Haltinmaa-ravintolassa pihvilounaan, jossa ei ole valittamista. Tunnin vaeltelu kohti Saanaa, pienelle järvelle.  1858022.jpg

18.8 MA Ajo Kolariin, Tuulikin mökille. Lähikävelyä sateessa. Söimme, saunoimme ja menimme nukkumaan. Mitään emme kuvanneet.

19.8 TI Sateen takia kävimme vain autolla Pajalassa, ja Ruotsin puolen kaupassa. Ostimme poroa ja hevosta yms. Ilta mökillä: Televisionkatsontaa, olympialaisia ja Kelmien kerho.

20.8 KE Sadepäivä. Kävimme Äkäslompolossa. Söimme mökissä, saunoimme illalla. Tiellä kuvasimme poroja.  1858024.jpg

21.8 TO Kolarissa, ostin puukon, Kiersimme 3,5 km:n luontopolun. Mökissä söimme ruotsalaisia lihapullia. Illalla selkeni.  1858026.jpg

22.8 PE Auto Kellokkaaseen, vaellus Kellostapulin ympäri Varkaankurun kautta, noin 12 km. Kahvi Varkaankurun laavulla. Kuvasin uuden puukkoni Kellostapulin kurussa.  1858028.jpg

Makkaraa paistoimme Kesänkijärven laavulla, joka oli uusi, entinen purettu. Jounin kaupan (uusi ja iso) kautta mökille, iltasauna.

23.8 LA Kurtakkoon, kuljimme Telatietä vähän yli 5 km, joimme kahvit Särkilehdon laavulla. Matkalla tämä saani puun kylkeä vasten nojaamassa:  1858033.jpg

Eräässä ikipetäjässä oli puun kylkeen upotettu peili. Ja wc:n merkkinä oli VC. Mitä sitä hienostelemaan. Samaa tietä takaisin, kerkesimme keihäänheitolle ja katsoimme vielä Ryhmä Pullmanin.

24.8 SU Leville. Kiersimme Kätkätunturin ja nousimme takaa huipulle.  1858035.jpg Umpipilvessä. Laavulla joimme kahvit, minnekään ei nähnyt mitään. Toista puolta alas ja Hulluun Poroon sunnuntailounaalle, missä tapasimme ihmetykseksemme kuopiolaisen ortodoksikirkon talonmiehen Eeron vaimonsa kanssa. Haimme Kittilästä bensiiniä ja ajoimme mökille saunaan.

25.8 MA Kukastunturille, huipulle, kahvi saman männyn juurella kuin viimeksikin.  1858037.jpg Kotamajalla paistoimme makkaraa, hieman kiertäen kävelimme erään laavun kautta (joimme kahvit) ja autolla olimme kuuden tunnin kuluttua lähdöstä. Iltasauna ja siivous.

26.8 TI Ajo suorinta tietä kotiin, matkalla pitsa Zeppelinin Rossossa. Olimme molemmat sitä mieltä, että matka oli onnistunut.