To 9.9 Lähdimme Kuopiosta klo 9.30, ajoimme suorinta tietä Iisalmen ja Kajaanin kautta (ohiajoteitä) Ämmänsaareen, jossa söimme lounaan Kultainen Kukko-nimisessä ravintolassa, jossa on mainio ruoka. Suomussalmen leirintäalue oli suljettu, joten yöksi pääsimme mökkiin Puolangalla. Hyvä ja rauhallinen paikka, jossa auringonnousu näytti aamulla komealta.

Pe 10.9 Ajoimme Rovaniemelle, jossa söimme pitsat ja kävimme kirpputoreilla. Ostin kaksi kirjaa, Aino Kallaksen runoteoksen Polttoroviolla (1945) ja Satu Waltarin Kahvila Mabylonin (1952). Kumpikin maksoi huikeat 50 c. Ajo Kolariin mökille, jossa sauna ja nukkumaan.

La 11.9 Ruotsiin ajoimme heti aamusta, kauppaan ostamaan poron- ja hevosenlihaa, katkarapusalaattia yms. Samalla kävelimme Kolarin 3,5 km:n luontopolun. Taas kävimme saunassa.

Su 12.9 Sumussa menimme Ylläslompolon luontopolulle. Ruska hohti.

Jounin kaupalta Äkäslompolosta löysimme hyvän vedenottopisteen. Mökin kaivon vesi on niin sameaa, ettemme juo sitä, joten meillä oli kaksi kanisteria vesiä varten. Ja saunoimme taas.

Ma 13.9 Ajoimme taas Ruotsiin ruokaostoksille. Tiinan kaupasta ostimme ämpäreitä ja Salesta bensiiniä. Päivällisellä söimme mökillä ruotsinkanaa. Ruoan päälle lähdimme Telatielle, jota vaelsimme Särkilehdon laavulle kahville ja takaisin, kymmenkunta kilometriä.

Joten sauna piti  lämmittää.

Ti 14.9 Heti aamupalan jälkeen ajoimme Äkäslompolon Riemuliiterin pysäköintipaikalle, josta mutkan kautta vaeltelimme Kukastunturille. Ruska oli komea ja niin ollen turistilaumat valtaisat. Kahvinkin joimme ennen tunturinlakea rauhaisassa paikassa, johon poikkesimme pääpolulta.

Kotamajaan sentään mahduimme sisään ja saimme makkaramme tikun nenässä paistettua.

Yhteensä matkaa tuli yli 17 kilometriä, joten illalla piti saunoa.

Ke 15.9 Kiersimme Kolarin kirpputorit, tällä kertaa emme löytäneet mitään. Paikallisen puukkotehtaan varastoista olivat fileerausveitset loppuneet joten puukkopuoleltakaan en ostanut mitään. Pirkko löysi mukavan kilituulikanteleen kaupunkiin ulko-oven viereen roikkumaan. Koska ilma oli kostea, kävelimme vain mökin lähiympäristössä, emmekä saunoneet.

To 16.9 Aamulla satoi, joten iltapäivällä, sateen tauottua, lähdimme Hillapolulle. Paljon oli laavulla ihmisiä, kahvit joimmekin rantalaiturilla.

Ylläksellä kävimme katsomassa paikkaa Ihmisen Rinki, jossa esitettiin laulunäytelmää ja elokuvia. Emme käyneet näytelmässä emmekä elokuvissa.  Olisi ollut kylmää kyytiä.

Pe 17.9 Haimme Ruotsista Ica-kaupasta ruokia Kuopioon, autojääkaapissa ne sai helposti perille. Pirkko keräsi ämpärillisen puolukoita Kolarin luontopolun alkupäästä, minäkin litran poimin ja kävin sitten kirjastossa lukemassa sähköpostit. Mökillä nimittäin netti ei pelannut. Iltapäivällä teimme suursiivouksen ja kävimme loppusaunassa.

La 18.9 Ajoimme suoraan lyhintä tietä Kuopioon, syömässä kävimme Rossossa ostoskeskus Zeppelinissä. Pohjoisen tiet olivat tupaten täynnä autoja. Ruska vetää. Päätimme ensi vuonna tähdätä paikalle ennen ruskaruuhka-aikaa. Muuten ei reissussa ollut valittamista.