Tallinnanmatka 9-13.5.2010

Matkustimme junalla Helsinkiin ja paikallisbussilla Länsisatamaan. Superstarissa ei ollut paljon väkeä, ei myöskään tullessa Tallinnasta. Kotimatkajuna oli hyvinkin tyhjä, olimme yläkerrassa kahdestaan. Eivät häirikköpuhelimet kilisseet.

Hotellina Metropol, joka taitaa pikkuhiljalleen rapistua. Ainoa ikävä asia tosin oli se, että huone siivottiin päivittäin vasta noin klo 16.

UUTTA

Kävelimme kohti Kalamajan kaupunginosaa, haimme Neuvostoajan vankilaa Patarei. Kiersimme paikan maan puolelta, rantaa ei voinutkaan. Karmea paikka. Sisälle ei ainakaan nyt päässyt.

Vankilalta jatkoimme kävelymatkaa, Kalamajan Kalmistupark oli laitettu hienoksi, ja kesä oli pitkähköllä.

Matkustimme Koplin raitiotievaunulla seuraavan Kalmistuparkin pysäkille ja kävelimme Pelgurannantien päästä päähän. Mukavaa merenrantaa, paljon lintuja ja hienoakin hiekkaa. Kesällä taatusti viihtyisä.

Nousimme johdinbussiin ja ajoimme Rocca al Mareen, jossa kävimme vessassa. Käsittämättömän laaja juppipaikka kymmenine kauppoineen. Lähdimme äkkiä pois ja palasimme keskustaan johdinbussilla.

Vanhalla Rotermannin teollisuusalueella oli tehty ankarat työt ja niinpä paikasta oli tullut viehättävä – nimittäin ulospäin. Alue on täynnä kauppoja, joihin meikäläisellä ei ole pienintäkään halua mennä sisälle. Rantaan oli pykätty Lootsin ostoskeskus lähelle D-terminaalia, siellä oli kymmeniä vähemmän fiinejä kauppoja. Lisäksihän keskustasta löytyy vielä uudehko Solaris-ostoskeskus vielä hienompia putiikkeja varten.  Ei kiitos.

RUOAT

Äitienpäiväillallisen söimme komeasti kynttilänvalossa Pizza Grandessa.

Vanaemajuuressa nautimme uunilohta. Ei totisesti valittamista, ja paikka on oikeasti viehättävä. Samat mummelit ovat siellä tarjoilleet niin kauan kuin olen paikalla käynyt.

Hell Huntin Paimenpojan Pain jauhelihassa olisi saanut olla hieman enemmän mausteita, mutta kelpasi näinkin.

Viimeinen ateria tietenkin taas Ses Besissä. Perinteinen täytetty kana jossa syötävää riittää.

Kahvit joimme Kirjastokahvilassa, jossa on laihaa kahvia, Pagaripoisidissa, jossa kahvi oli hieman parempaa, ja Energiassa, jonka kahvi hakkasi edelliset. Lisäksi joka paikassa söimme lihapiirakat ja leivoksen ja joimme Vana Tallinnat.

OSTOKSET

Snapsilaseja ostimme kokoelmaamme neljä kappaletta. Keskturgilta ostin kesähousut. Livikosta viinaa, etupäässä naapurille. Siinäpä hankinnat.

KIRKOT

Nevskissä tietenkin kävimme, oli menot, joista emme saaneet selvää.

Kaarlen kirkossa kävimme aikoinaan remontin ollessa kesken. Nyt se oli valmis. Kolho lutherilainen paikka.

Simeonin ja Hannan katedraalissa alkoi palvelus juuri kun lähdimme laivaan, joten emme kerenneet sisälle.

Kerran hotellin aamupalalla näimme naisen, tummassa pomppatalvitakissaan, joka söi vatsansa täyteen ja sitten teki kahdeksan voileipää runsaine päällyksineen, otti leivät käsiinsä ja käveli ulko-ovesta ulos. Sisääntuloa emme huomanneet, ovella oli yleensä joku, joka tarkisti huonekortin. Epäilimme huumausaineiden väärinkäyttäjäksi.

SÄÄ

Aluksi oli melkoisen koleaa, mutta loppua kohden lämpeni. Ja koska ei satanut, olimme ilmoihin tyytyväiset.