Ke 26.8 Ajoimme Kajaanin kautta pohjoiseen, ruokailimme Kajaanin Rossossa ja kävimme kirpputoreilla ja antikvariaatissa, kirjoja ei löytynyt. Pirkko osti vaatteita ja astioita. Kajaanista ajoimme Ranualle, jossa olimme hotellissa yötä. Aamulla to 27.8 menimme Ranuan eläinpuistoon, jossa kului kolme ja puoli tuntia mukavasti.

Tämän jälkeen ajoimme Rovaniemelle, jossa oli kurjat kirpputorit. Söimme pitseriassa pitsat ja ajoimme Kolarin mökille, missä ensi töiksemme lämmitimme saunan.

Pe 28.8 Kävimme Ruotsin puolella ostoksilla, Kolarissa menimme läpi 2 kirpputoria. Mukaan tarttui  eurolla Bengt Pohjasen kirja Helvetin peräseinällä, jossa on Pohjasen omistuskirjoitus. Illan kävelimme mökin lähiympäristössä.

La 29.8 Ajoimme Ylläsjärvelle ja heti alkuun ennen uhkaavaa sadetta kiersimme luontopolun ja erään lisälenkin.

Jounin kaupan kahviossa joimme ylihintaiset kahvit, teimme ostoksia ja otimme vessasta pulloihin vettä. Emme uskalla juoda mökin kaivon sameaa vettä. Päivä meni sateen takia sisätiloissa lueskelun ja ristikoiden merkeissä. Illalla taas sauna, ja vähän katsoimme maaottelua Suomi-Ruotsi.

Su 30.8  oli sateinen, joten kävelimme hieman lähistöllä, luimme  ja katsoimme taas hävittävää maaottelua.

Ma 31.8 Ilma kirkastui, joten kävelimme Kellostapulin lenkin, eli Seitakierroksen. Kahvin joimme Varkaankurun laavulla ja makkaraa paistoimme Kesänkijärven laavulla. Kuva Kellostapulin kurusta:

Illalla taas kylvimme, ja katsoimme televisiosta House-sarjaa.

Ti 1.9 Koska ilma oli suosiollinen, ajoimme Totovaaran kämpälle ja läksimme Aakenuksen lenkille.  Kuljimme suon yli pitkospuita

Porokämpän laavulle, jossa paistoimme makkaraa.

Siitä Aakenuksen yli takaisin autolle. Noin 15 kilometriä yhteensä mukavassa ilmassa. Ja hiki tuli, joten sauna piti taas lämmittää.

Ke 2.9 Haimme Kolarista bensiiniä, kaupasta ruokaa ja paikallisesta käsityöpajasta näveripuukon. Ruotsista ostimme ruokaa ja Kolarin kolmannelta kirpputorilta aarretavaroita. Aamupäivän satoi. Iltapäivällä kävelimme Ylläsjoen varsia ja katselimme vanhoja sodanaikaisia (Lapin sota?) korsunjäänteitä.

To 3.9 Aamulla auto Äkäslompoloon, siitä 1,5 km kävely maantietä ja sitten tunturiin. Polku vei Kuertunturille, eikä ollut ihan helppo kuljettava.

Laelta oli mahtavat näköalat ja ankara tuuli.

Kahvit joimme vähän alempana ja keräsimme noin litran mustikoita.

Mökillä teimme loppusiivouksen ja kylvimme vielä kerran.

Pe 4.9 Ajoimme kotiin suorinta tietä, Zeppelinissä kävimme puolimatkassa pitsat syömässä. Vaikka sää oikutteli, lopputunto koko matkasta oli erittäin positiivinen.