”Huomattava määrä toinen toistaan suloisempia kissoja”

Matka Samokselle Pythagorionin kaupunkiin 22–29.9.2009

Ti 22.9 Suora lento Kuopiosta lähti klo 15.20, ja 19.30 olimme Pythagorionin lentokentällä. Lentoyhtiönä Primera Air, jossa ei ollut valittamista. Ruokakin kuului lennon hintaan, eikä vessakäynnistä laskutettu. Lentokentältä oli noin kilometri hotellille, joten ehdimme hyvin naapurissa olevaan kauppaan, josta ostimme elämälle tärkeät veden, Ouzo-pullon ja aamupalatarpeet.

Ke 23.9 Terassiaamupalan jälkeen lähdimme kävelemään Pythagorionin kaupunkiin, jonne matkaa oli kaksi kilometriä. Kuljimme pienessä keskustassa ympäriinsä ja kävimme ortodoksikirkossa. Kirkon vierellä oli vanha linnoitus, jota kiersimme, sisään ei päässyt.

Ostimme leipomosta fetapiirakoita ja kävelimme terassillemme niitä lounaaksi syömään. Lähikaupasta haimme lisäksi Mython-olutta ja Metaxa-pullon. Takaisin Pythagorioniin, nyt tutustuimme paikan vuorenrinneosiin. Rantaravintolassa joimme  jääkahvit ja palasimme huoneeseemme. Pirkko kävi altaalla uimassa. Ja taas kävelemään, kreikkalaisessa rantaravintolassa söimme mainiot ruoat, Pirkko moussakan ja minä kreikkalaiset lihapullat. Taas kävely, iltatoimet huoneessa ja makuulle. Hotelli oli erittäin rauhallinen, ei häiriköitä, eikä meitä läheinen lentokenttäkään mitenkään häirinnyt. Minun tosin piti kuljettaa viikon aikana muutama sata tuhatjalkaista sisältä ja terassilta kauemmaksi, Pirkko ei niitä rakastanut.

To 24.9  Täydessä bussissa siirryimme saaren pääkaupunkiin, nimeltään Samos. Parissa kirkossa kävimme, ostimme pinaattipiirakoita ja olutta ja nautimme ne penkillä rannalla. Tylsä kaupunki.

Palasimme bussilla, joita Samoksen saarellakin kulkee harvaltaan, emmekä jokaiseen haluamaamme paikkaan  bussikyydillä päässeet. Iltaruoan söimme rannassa ravintolassa, ruokana lammasruukku, monenlaisine lisukkeineen ja viinin kera. Hyvää oli. Ja taas kävelemään pimeässä iltayössä huonetta kohti.

Pe 25.9 Aamutoimien jälkeen lähdimme kävelemään polkua vuorelle, ensin Eupalinoksen tunnelille. Mielenkiintoinen 1350 m pitkä aikanaan alkeellisin välinein koverrettu tunneli vuoren läpi, josta yleisö sai kulkea vain noin 100 metriä. Tunnelilta jatkoimme kohti Spilianin luostaria, jossa oli yksi munkki myymässä juomia, liekö muita jossain piilossa. Kirkko oli ja luolakappeli ja hienot näköalat. Vielä turistisempi paikka kuin Uusi Valamo.

Taas hotellille, Pirkko kävi altaalla. Lounas terassilla ja illalla syömään rannalle, souvlakit joissa oli sitkeääkin lihaa. Osan lihasta Pirkko salaa tiputteli somille kissoille, joita pöytien lomassa riitti.

La 26.9 Kävellen menimme Heran temppelialueelle, lentokenttä piti kiertää, joten matkaa tuli 6-7 km suuntaansa. Hieno oli alue, ja sattumalta tuona päivänä sisäänpääsy oli maksuton.

Melko pitkään kiertelimme alueella, ja kävelimme samaa tietä pois. Lounas terassilla ja iltaruoka rannassa. Söin moussakan ja Pirkko täytetyn munakoison. Matkan kallein ruoka ja huonoin. Mautonta mössöä molemmilla.

Su 27.9 Kävely 2 km päässä olevaan Hora´n kaupunkiin, jossa osuimme kirkkoon liturgian loppuvaiheissa. Loppusiunauksen haimme papilta, joka ensin toppuutteli, mutta nähtyään meidän ristinmerkkejä tekevän, viittoi paikalle ja antoi leipäpalan ja siunauksen. Nousimme kapeita katuja vuorelle asti ja kiertelimme aikamme siellä täällä.

Palasimme hotellille, ja hetken päästä lähdimme rantaan, jossa Pirkko ui meressä ja minä pysyin rannalla. Lounaan söimme Pythagorionissa Pythagoraan patsaan luona, piirakoita ja olutta omasta laukusta.

Vielä kävelimme kauemmas keskustasta, sieltä löytyi vedenpuhdistamo. Paluumatkalla ihastelimme kovin pieniä ja herttaisia kissanpoikasia, joista kahdella oli silmissä jotain vikaa. Illalla menimme syömään rannan kreikkalaiseen ravintolaan, jossa kreikkalaiset lihapullat olivat hyvinkin oivalliset.

Ma 28.9 Kaupungilla kävimme tuliaisostokset suorittamassa ja vielä kiertelimme kujilla. Myöhemmin Pirkko kävi taas meressä uimassa ja minä seurasin tilannetta rannalla.

Lounas terassilla ja iltaruokaa varten taas kaupunkiin. Menu kahdelle, pääruokana stifado eikä nälkä jäänyt. Myöhäilta taas terassilla pasianssia pelaten.

Ti 29.9 Lähikaupasta haimme olutta yms. jotka toimme Suomeen. Kaupunkiin vielä kerran kävelimme ja söimme puoliksi kreikkalaisen salaatin ja pitsan.

Makua oli mukavasti. Lento lähti klo 18.00 ja Kuopiossa maksoimme auton pysäköintimaksun ja ajoimme kotiin, jonne saavuimme vähän 23 jälkeen. Tämä oli äkkilähtömatka ja hyvinkin edullinen, hintaansa nähden saimme runsaasti vastinetta rahoillemme.