(Olisiko täällä minulle mahdollisesti eläkevirka?)

Ma 29.6 Kotoa menimme paikallisbussilla rautatieasemalle, ostimme meno-paluuliput automaatista ja istuimme junassa Helsinkiin. Vedimme laukut Makasiiniterminaaliin ja vaihdoimme netistä hankkimamme paperit laivaannousukortteihin. Katamaraani oli melko tyhjä, puolitoista tuntia myöhemmin nousimme maihin Tallinnassa ja menimme hotelliin. Central-hotellin olimme netistä varanneet. Livikon luona hain konjakkipullon ja jatkoimme huoneeseen, joka oli iso ja ihan viihtyisä. Asetuttuamme asumaan kävelimme Grande Pizzaan perinteiselle avausruoalle. Kesälomittaja kait oli pitsat paistanut, koska olivat palaneita ja sitkeitä. Siihen katkesi GP:n käyttömme. Takaisin huoneeseen ja nukkumaan.

Ti 30.6. Aamupalan jälkeen kävelimme Eurex-rahanvaihtoon. Pirkko vaihtoi Lontoosta ylijääneet puntansa, meiltä Liettuanmatkalta jääneitä litejä ja minä euroja. Eurex on edullisin rahanvaihtopiste Tallinnassa. Monexit kannattaa kiertää erittäin kaukaa. Pirkko meni tukanleikkuuseen ja karvoja lähti runsaasti. Tämän jälkeen kävelimme kierroksen Toompealla ja kuljimme Raekoja Platsille, jonka keskipisteessä seisoivat Sara-Haarikot.  Pagaripoisid-kahvilassa joimme kahvit ja Vana Tallinnat ja söimme leivokset. Täältä palasimme huoneeseen, Sara-Haarikot jäivät matkan varrella omaan hotelliinsa. Harriakin näkee nykyään enemmän ulko- kuin kotimaassa. Välipalaksi otimme huoneessa lihapirukkaat ja olutta. Illallinen sitten syötiin Hell Huntissa, jonka terassilla ilta alkoi viiletä ja kietouduimme viltteihin. Ruoka (Paimenpojan pai) oli hyvää ja olut (Hele Hell Hunt) erinomaista. Hyvä oli sitten yö maata, vaikkakin huone oli kuuma.

Ke 1.7. Aamupalan jälkeen menimme Raekoja Platsille ostoksille. Torilla on myyntiä vain keskiviikkoisin. Ostimmekin yhtä sun toista kotiteollisuuden(?) tuotetta. Sitten johdinbussilla Rocca al Mare´en, siellä kävellen ulkoilmamuseoon. Lipunmyyntipisteessä oli ruuhkaa ja neuvostoeestiläinen tunnelma. Päästyämme lopulta sisään kävelimme ympäriinsä muutaman tunnin. Hienonviihtyisä paikka. Pois palasimme paikallisbussilla. Pirkko käytti lippuja, minä vanhuksena matkustin kaikissa Tallinnan vehkeissä ilmaiseksi. Jäimme rautatieasemalla pois ja joimme taas kahvit, VT:t ja söimme pirugat ja omenaleivoksen (puoliksi) PB-kahvilassa. Huoneessa lepäsimme ja joimme siiderin puoliksi. Aikomus oli mennä syömään johonkin Lissun paikkaan, nimeä en oikein muista, mutta se oli varattu täyteen, joten eksyimme torinvarren Fellini-ravintolaan. Ruoan maussa ei ollut vikaa, tosin sitä oli vähän, mutta olut oli lämmintä ja laskun tuodessaan tarjoilija alkoi kerjätä ensi töikseen tippiä. Enpä ole ennen moista kokenut. Tähän paikkaan emme palaa. Illalla löysimme muurin takaa mukavia Lille Festival- puutarhoita. Ja sitten nukkumaan, kuuman päivän jälkeen kuumaan huoneeseen.

To 2.7. Aamutoimien jälkeen menimme raitiovaunulla Ylemisteen, kävelimme eräänlaiseen muistopuistoon, jossa oli mm. miekka kivessä. Ei tosin kuningas Arthurin. On Yrjönyön kansannousun (1343) muistomerkki.Oikaisimme muiden ihmisten perässä metsän halki ja osuimme Ylemisten kauppakeskukseen, jossa kävimme vessassa. Sieltä yritimme päästä Ylemisten järven rannalle, vaan eipä sinne päässyt. Joten kävelimme takaisin kaupunkiin ja Keskustorille, josta hankimme parit housut ja kilon mansikoita. Niitä syöden kävelimme huoneeseen jonne veimme tavarat ja kahville kuljimme kansalliskirjastokahvilaan (kahvi, viinerpirugat, leivos ja VT:t). Sieltä torille, jossa oli Tallinnan Laulujuhlien alkukonsertteja ulkolavalla. Kaikenlaista musiikkia helteessä seurasimme, laulua, viuluja, säkkipillejä, haitareita, kanteleita, bassoja, rumpuja, pimpparautoja ja meille outoja soittimia. Välillä ostimme Livikosta tuliaisviinat ja palasimme kuuntelemaan ohjelmia. Iltaruoka syötiin tietenkin Ses Besissä, täytettyä kanaa, olutta ja Saaremaa-vodkat. Hyvää oli. Ruoan jälkeen palasimme vielä torille soittoa ja laulua kuuntelemaan. Ja sitten poistuimme makaamaan, vaikka kuulemma komeinta kuorolaulua seurasi vasta lähempänä puoltayötä.

Pe 3.7. Aamupalan ja konjakkiryypyn (Juomatonta konjakkia jäi pulloon, annosteluvirhe) jälkeen kävelimme ympäriinsä, mm. kävimme Nevskissä seuraamassa hiukan hautajaisia. Satoi ajoittain, kiersimme meille ennestään outoja katuja. Söimme lounaan hotellimme ravintolassa, ihan mukava ruoka. Laivalle vedimme laukut ja täpötäydessä katamaraanissa palasimme Helsinkiin. Juna lähti sopivasti kun kerkesimme asemalle. Kouvolassa junanvaihto ja taksilla Kuopiossa kotiin.

Matkan aikana sää oli ollut helteinen, Suomessa  oli jo viileämpää. Lauantaina menimme mökille kylpemään, ja kamaria piti lämmittää, ulkona oli kymmenen astetta lämmintä ja ajoittain satoi. Taisi kesä olla ja mennä.