Ei lainkaan kuiva Tallinnanmatka

30.11 SU Lähtö aamujunalla Helsinkiin, paikallisbussilla Länsisatamaan ja SuperStar-laivalla yli. Hotellina Central. Konjakkipullon ostimme lähimmästä Livikosta (Toki vain brandya) ja menimme ankean Joulutorin halki Grande Pizzaan syömään. Siitä ei pizza parane. Olutkin oli hyvää. Satoi. Yöryypyt pullostamme.

1.12 MA Raitiovaunulla Tondiin, missä kävimme Kalevin tehtaanmyymälässä ostamatta mitään, kävelimme sateessa Osto- ja myyntiliikkeeseen josta hankimme 3 ryyppylasia (joista yksi särkyi huoneeseen kannettaessa), ja siitä kävelimme, edelleen sateessa,  Pärnun maantietä Kansalliskirjaston kahvilaan limonadille.  Matkalla kuvasimme Pagaripoisid-leipomon ja rautatiemuistomerkin. 2121158.jpg

Kahvilla, piirakalla, omenaleivoksella ja Vana Tallinnalla Energiassa. Tukan, parran ja kulmakarvat kävin siivouttamassa ikäihmisellä eräässä ilusalongissa.2121173.jpg

Mielessämme edellisen vuoden  joulutorin glögilitku, menimme Pitkän Jalan Boca Pott-kahvilaan, missä höögvein oli edullista, maukasta ja ravitsevaa ja miljöö mainio. 2121168.jpg

Raatihuoneentorilla lämmitteli kissaraukkakin sateessa lampun edessä. 2121170.jpg

Ja illallinen syötiin VanaEma Juuressa. Paistettua lohta kummallakin. Ja olutta. Huoneessa konjakkia.

2.12.TI Aamupalan jälkeen piti mennä Kiek in de Kök-museoon, jonne on tehty lähtöä jo monta vuotta, mutta remontti oli yhä kesken. Menimmekin siis sateessa Okupatsioonide Muuseumiin (Miehitysmuseo). Hävisi vastaaville Riigassa ja Vilnassa. Lisäksi suuressa salissa näyttelyesineet ja videoesitykset oli ahdettu yhteen nurkkaan, kaikki olivat kaikkien tiellä. Kellarissa oli muutama mahtava patsas. Vaikuttavinta olivat kymmenet kurjat kyyditettyjen matkalaukut. 2121164.jpg

Höögvein Boca Pottissa ja kahvi + muut Energiassa. Keskustorillakin kävimme, vaikkakaan tällä kertaa emme ostaneet muuta kuin purkillisen myrkyllisen näköisiä sieniä. 2121161.jpg

Illallinen Wirulane-ravintolassa. Ruoka oli hyvähköä mutta olut pilallista. Kallistakin. Emme mene toiste. 2121167.jpg Illalla konjakkia huoneessa.

3.12. KE Aamuaterian nautittuamme lähdimme raitiovaunulla Kadriorgiin, missä taidemuseoon (Kadrioru Kunstimuuseum). Mainio ihmisen kokoinen paikka jossa ei hengästynyt.2129457.jpg (Kuva vuodelta 2006) Satoi mennessä ja satoi tullessa. Tuuli rikkoi lopullisesti sateenvarjot. Raitiovaunulla takaisin, Pitkäkatua kävellen kaupungin halki Pagaripoisid-kahvilaan, missä kahvi + muut herkut.   Jossain välissä kävimme höögveinit taas Pottissa nauttimassa. Illalla ei tarvinnut ruokapaikkaa miettiä, Ses Bes oli lähellä. Täytetyt kanafileet söimme, olut oli mainiota ja Saaremaa-vodkaa kiskoimme kumpikin 4 cl. Paras ateria.  2121162.jpg

Konjakit illalla ja hyvin nukutti.

4.12.TO Satoi. Aamuruoan jälkeen kävimme satamassa hakemassa maihinnousukortit (joilla noustaan laivaan eikä mihinkään maihin). Pakkasimme tavaramme ja kävimme vielä valjunmärällä joulutorilla. 2121169.jpg Energiassa otimme lounaspalaa, kävimme Toidumaailmassa ruokaostoksilla, kuljimme laivaan ja saavuimme Helsinkiin. Satoi, vedimme laukkumme rautatieasemalle. Pirkon laukun vetokahva meni rikki, onneksi vasta lähellä Mannerheimintietä. Junanvaihto Kouvolassa ja Kuopiossa taksilla kotiin. Kelpo reissu.