Maanantai 6.10

Aamulla paikallisbussilla rautatieasemalle, Helsinkiin junalla ja Elielinaukiolta paikallisbussilla Länsisatamaan. Star-laivalla yli ja Tallinnassa laukkujen veto Metropol-hotelliin. Ensimmäiseksi haimme vettä ja konjakkipullon Livikosta, ja ryyppyjen jälkeen menimme Grande Pizzaan, jossa söimme erittäin maukkaat pitsat. Kiertelimme ympäriinsä ja menimme makaamaan.

Tiistai 7.10

Aamupalan jälkeen ostimme raitiotielippuvihkon ja menimme raitiovaunu nro 2:lla Kopliin. Kuvat Koplin ortodoksikirkosta (Moskovan patriarkaatti)

ja kivipuistosta.  Kävelimme ympäriinsä ja kuljimme toisen puiston halki, jossa näimme Tallinnan vanhimman tammen. Palasimme loppumatkan raitiovaunulla rautatieasemalle, kiersimme aseman torilla ostamatta mitään ja joimme kahvit ja Vana Tallinnat (VT) Paagaripoised-kahvilassa Toompean juurella. Iltaruoka Vanaema  Juures-ravintolassa (Isoäidin luona).

Yöllä rikkoutunut ilmastointilaite piti meidät hereillä pärinällään, ja vaihdoimme huonetta. Henkilökunta suoritti vaihdon ystävällisesti, ja johan nukutti.

Keskiviikko 8.10

Aioimme mennä ratikalla Kadriorgaan, vaan linja oli katutöiden (?) takia lokakuun suljettuna. Siispä kävelimme. Soma puisto.  Kuvassa Kadriorgan palatsi, jossa nykyään taidemuseo. Sisällä emme käyneet.

Viereisessä Kumu-taidemuseossa vierähti kaksi ja puoli tuntia. Kävelimme takaisin keskustaan toista reittiä ja kahvit ja VT:t nautimme Energia-kahvilassa. Iltaruokana salaattia ja täytettyä pannukakkua varsinaisessa kansankapakassa. Ei ehkä toiste.

Torstai 9.10

Kuljimme Siselinna-kalmistuun, jossa Pronssisoturi uudella paikallaan. Ei pitäisi olla valittamista venäläisillä.

Välikahvi Katarina Käikillä pienessä suklaakahvilassa leivoksen kera. Virallinen kahvi ja VT kirjastokahvilassa, ja siitä Tönismäelle etsimään Pirkon äidin sisaren (Vilma) entistä asuintaloa. Valokuvasimme 4 taloa, kun emme muistaneet numeroa. Luultavasti tämä (Toom-Kuninga 24):

Illalla söimme perinteiset erinomaiset täytetyt kanafileet Ses Bes-ravintolassa, joimme oluet ja snapsit

ja menimme nukkumaan, unilääkkeeksi loput konjakkipullosta.

Perjantai 10.10

Aamupalan jälkeen kuljeskelimme vielä kaupungilla, kävimme seljankat ja kahvit nauttimassa Energiassa ja vedimme raskaat (Pirkon 24 siideriä, lisäksi 6 viinapulloa ja yksi litran pahvipurkki viiniä) laukkumme satamaan. Super Star-aluksella Helsinkiin, laukkujen veto asemalle, junalla Kuopioon ja bussilla kotiin.

Ilmat olivat mainiot ja kovinkin tyytyväisiä olimme matkaamme.