Parempikin kuva Ratosta on, mutta tällä hetkellä Kannonkoskella. (Hain, tässä tämä) Syötän  Rattoa
Jokisalon mökin edessä Riepuniemessä.
1911845.jpg
Ratto oli terrieri, minun enoni (vedessä minun kanssani) ja tätini (rannalla oikealla, herroille tuttu Aune-täti, nyt 93-vuotias) koira. Ratto oli touhukas eläin. Kun joku meni uimaan, Ratto ryntäsi heti perään pelastamaan. Näin ollen koira piti lukita jonnekin sisätiloihin, kun ihmiset uimaan menivät. Kun se teljettiin saunaan, se kurkki perään ikkunasta, inisi ja haukkui. Koira kuoli Riepuniemen mökillä eräänä kesänä, ja se haudattiin mökkitontille. Rantakallioon eno hakkasi muistokirjoituksen: RATTO ja perään kuolinvuoden, jota en muista.
1071102.jpg
Heti kuvanoton jälkeen Ratto syöksyi veteen (Kahlaajia se ei pelastanut). Raton takana sisareni, vieressään äitini.

Honko oli saari Kivijärvessä, se oli metsäyhtiön maata. Kun paikalliset myivät yhtiölle metsiään, he antoivat saaret kaupantekijäisinä. Katumus oli suuri siinä vaiheessa, kun mökkitontteja alettiin myydä. Joku talollinen piti eräänä vuonna saaressa lampaitaan:
1070382.jpg
Samat ihmiset tässäkin, enoa lukuunottamatta. Ja isä nämä kuvat otti, eikä häntä siksi näy.

Pienenäkin oli kova kalastamaan, onkimalla tai virvelillä. Isä osti Bjurströmin Sveniltä heittovavan ja kelan (Abu Rekord 2100 A) ja sillä sain mm. tämän kalan:
1070379.jpg
Kuva vuodeltä 1952. Huonostihan tuo hauki erottuu.
Riepuniemen lähellä oli pieni saari, johon uitiin joskus. Minä olin erittäin huono uimaan, koska ylihuolehtivainen äiti antoi minun uida vain polvenkorkuisessa vedessä, mutta kerran uin siihen saareen koiraa korva vedessä-tyylillä, kun äiti kulki veneen kanssa koko ajan vierellä. Vuosikausia yritimme heittää uistimen Riepuniemen kärjestä tähän saareen. Uistimesta oli koukut pois, enkä minä koskaan onnistunut. Yksi kylässä käynyt puolisukulaismies tämän teki, ja taas oli stressin paikka.

Kerran eläissäni olen hevosen selässä istunut. Paikka on Vastilan kylässä, perunapellolla. Kenen lie hevonen, ei se kyllä askeltakaan ottanut, ennen kuin minut nostettiin selästä pois.
1911846.jpg
Hevosen edessä sisareni ja äitini, hevosen takamuksen takana isäni. Muita ihmisiä en tunnista.